ویتاسین بهترین مکمل ها برای خشک کردن و کات بدن کدامند ؟ - ویتاسین

یکی از محبوب‌ترین مراحل انجام تمرینات بدنسازی خشک کردن و کات کردن است. این مراحل شامل کاهش چربی بدن و تناسب اندام بیشتر می‌شود. برای اینکه موفق به خشک کردن و کات کردن عضلات خود شوید، قبل از هر چیز به یک رژیم غذایی مناسب نیاز دارید. در کنار رژیم غذایی مقوی و مغذی که کربوهیدرات کمی را شامل می‌شود، باید به طور مداوم تمرینات بدنسازی داشته باشید. آنچه که در این راه می‌تواند بسیار چاره‌ساز بوده و مسیر را برای شما هموار کند، استفاده از مکمل ورزشی است. در واقع مکمل بدنسازی کمک می‌کند تا زودتر از آنچه در تصورتان است، به هدف نهایی خود در تناسب اندام برسید. اما آیا بهترین مکمل برای خشک کردن و کات بدن را می‌شناسید؟

منظور از خشک کردن در بدنسازی چیست ؟

طرفداران بدنسازی با اصطلاح خشک کردن معمولا آشنا هستند. خشک کردن بدن اشاره به افزایش توده عضلانی و کاهش توده چربی در بدن دارد. با خشک کردن ماهیچه‌ها، عضلات سفت‌تر و متراکم‌تر شده و فرم زیبایی به خود می‌گیرند. در بعضی موارد بر اثر مصرف زیاد کربوهیدرات و چربی، عضلات حاوی چربی بالایی می‌شوند و شکل واقعی خود را از دست می‌دهد. در این زمان با خشک کردن می‌توان توده چربی را به حداقل رسانده و عضله را خوش‌فرم‌تر کرد.

اگر در مراحل بدنسازی خشک کردن بدن به خوبی انجام نشود، بدن دچار کاتابولیسم خواهد شد. به این معنا که توده عضلانی کاهش خواهد یافت و ماهیچه‌هایی که مدت‌ها برای شکل‌گیری آنها تلاش کرده‎‌اید، از دست خواهند رفت.

خشک کردن در واقع به نمایان شدن بهتر عضلات کمک می‌کند. به طوری‌که شما به راحتی می‌توانید هر یک از عضلات خود را به طور جداگانه ببینید.

 کات کردن در بدنسازی

کات کردن در بدنسازی به چه معناست ؟

به منظور حفظ حداکثر عضله مرحله کات کردن نیز در بدنسازی باید انجام شود. با این هدف نیز باید چربی‌های ذخیره شده در بدن به حداقل برسند و محتوای آب نیز کاهش یابد تا بخش اعظم حجم بدن را عضلات تشکیل دهند و در این صورت اندام ورزشکار عضلانی‌تر به چشم بیاید. برای موفق بودن در مرحله کات کردن لازم است هم از رژیم غذایی مناسب پیروی کنید، هم تمرینات خود را دقیق انجام دهید و هم از مکمل‌های بدنسازی بهره بگیرید.

خرید مکمل بدنسازی

برای خرید مکمل بدنسازی در انواع مختلف و برندهای متنوع با یک کلیک وارد داروخانه آنلاین ویتاسین شوید.

بهترین مکمل برای خشک کردن و کات بدن

چنانچه اشاره کردیم خشک کردن و کات کردن هر دو روی کاهش توده چربی بدن تمرکز دارند. برای اینکه در انجام کات و خشک کردن موفق باشید، باید زیر نظر مربی ورزشی خود از یک رژیم غذایی مناسب تبعیت کنید که در آن مقدار مصرف پروتئین و دیگر گروه‌های غذایی به خوبی تعیین شده باشد. نیاز است تا کار با وزنه‌های مختلف حتما صورت پذیرد و فرد زیر نظر مربی تمرینات هوازی، اینتروال و دیگر تمرینات ویژه کات کردن را انجام دهد. بهترین مکمل برای خشک کردن و کات کردن بدن را از بین مکمل‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، می‌توانید انتخاب کنید:

کات کردن با مکمل پروتئین وی

پروتئین آب پنیر حاوی همه اسیدهای آمینه ضروری برای بدن بوده و برای شکل دادن به بافت‌های عضلانی فوق‌العاده به حساب می‌آید. مطالعات نشان داده است که مصرف مکمل whey protein در کنار ورزش منجر به تسریع عضله‌سازی در ورزشکاران خواهد شد. در مراحل خشک کردن و کات کردن نیاز بدن به پروتئین بیشتر می‌شود. با مصرف مکمل پروتئین وی می‌توانید اندوخته پروتئین در بدن را افزایش داده و آمینو اسیدهای لازم برای عضله‌سازی را به بدن برسانید. بهتر است از پروتئین وی ایزوله استفاده کنید که در آن درصد پروتئین بالا و کربوهیدرات پایین باشد.

خرید مکمل پروتئین وی

تسریع کات کردن عضلات با مکمل BCAA

بهترین مکمل برای خشک کردن و کات بدن مکمل BCAA می‌تواند باشد. حتما می‌دانید که آمینو اسیدها بلوک‌های سازنده پروتئین به شمار می‌آیند. از نظر علمی ثابت شده است که آمینو اسیدهای شاخه دار (BCAA) به تسریع ریکاوری و افزایش تولید ATP و افزایش حجم سلولی کمک کرده و سنتز پروتئین را افزایش می‌دهند. همچنین در مطالعات آمده است که بی سی ای ای باعث افزایش اتساع عروق شده و در کنار جذب بهتر پروتئین، سطح هورمون رشد را نیز بالا می‌برد. مکمل بی سی ای ای برای کات کردن عالی است زیرا با مصرف آن می‌توانید مطمئن باشید که از کاتابولیسم (از دست دادن عضله) جلوگیری می‌شود و توده عضلانی به خوبی حفظ خواهد شد.

مکمل گلوتامین برای خشک کردن در بدنسازی

تحقیقات نشان می‌دهد که پس از تمرینات شدید، سطح گلوتامین در بدن تا ۵۰٪ کاهش می‌یابد. بدن انسان برای سیستم ایمنی به گلوتامین برای سوخت سلول‌ها نیاز دارد. مطالعات علمی نشان داده است که مکمل گلوتامین می‌تواند تجزیه بافت عضلانی را به حداقل رسانده و متابولیسم پروتئین را بهبود بخشد. بدنسازان به هنگام ورزش مقدار زیادی از اسید آمینه گلوتامین را از دست می‌دهند. در این صورت اگر گلوتامین برای بدن تامین نشود، با کاتابولیسم یا تجزیه عضلانی مواجه خواهیم بود. مصرف گلوتامین در قالب مکمل باعث می‌شود تا به ساخت عضلات کمک شود و در نتیجه کات کردن و خشک کردن با سهولت بیشتری صورت پذیرد.

ال آرژنین برای عضله سازی و کات کردن

اگر مکمل ال آرژنین را قبل از ورزش میل کنید، اکسید نیتریک در جریان خون افزایش می‌یابد و در این صورت مواد مغذی بیشتری به عضلات می‌رسد و در نتیجه به رشد عضلات کمک می‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند که قرص ال آرژنین توانایی از بین بردن رادیکال‌های آزاد را داشته و در افزایش ترشح هورمون رشد و افزایش متابولیسم چربی‌ها تاثیر مثبت دارد. ال آرژنین گشاد کننده عروق بوده و سنتز پروتئین را برای رشد ماهیچه‌ها بهبود می‌بخشد. وقتی عروق دچار گرفتگی نباشند، اکسیژن و مواد مغذی‌ با سهولت بیشتری به سلول‌ها منتقل خواهند شد و کات کردن و زیبایی اندام مقدور خواهد شد.

ال کارنیتین چربی سوزی برای کات کردن عضلات

دو آمینو اسید به نام‌های لیزین و متیونین، ال کارنیتین را در بدن بوجود می‌آورند. از ال کارنیتین در قالب مکمل ورزشی نیز می‌توان استفاده کرد. مکمل ال کارنیتین خاصیت چربی‌سوزی فوق‌العاده‌ای داشته و به منظور کاهش چربی می‌توان از آن بهره گرفت. همان‌طور که پیشتر اشاره کردیم برای خشک کردن و کات کردن لازم است توده چربی در بدن به حداقل برسد و جای خود را به پروتئین بدهد. ال کارنیتین اسیدهای چرب را به درون میتوکندری انتقال داده و به منظور تولید انرژی آنها را می‌سوزاند. در این حالت با افزایش انرژی تجزیه عضلات کمتر صورت می‌گیرد و رشد ماهیچه‌ها بیشتر به چشم خواهد آمد.

از چربی‌سوزهای ترموژنیک نیز برای به منظور کات کردن و خشک کردن می‌توان استفاده کرد. ترموژنیک‌ها به افزایش دمای بدن کمک کرده و از این طریق به کالری‌سوزی و کاهش وزن کمک می‌کنند.

CLA بهترین مکمل برای خشک کردن و کات بدن

سی ال ای از خانواده اسیدهای چرب بوده و در حفظ سلامت قلب بسیار مفید است. به منظور کاهش چربی‌های بدن، عضله‌سازی و افزایش انرژی می‌توان از  قرص CLA بهره گرفت. بسیاری از ورزشکاران از ال کارنیتین و سی ال ای به طور همزمان استفاده می‌کنند تا چربی‌سوزی را به حداکثر برسانند. CLA متابولیسم را افزایش داده و با کالری سوزی توده چربی را کاهش می‌دهد. به این ترتیب خشک کردن و کات کردن بهتر مقدور خواهد بود.

 سی ال ای بهترین مکمل برای خشک کردن و کات بدن

مکمل پمپ برای خشک کردن

ورزشکاران معمولا به منظور افزایش انرژی به سراغ مصرف مکمل پمپ می‌روند. این مکمل سبب پمپاژ خون به عضلات می‌شود و به همین دلیل نام پمپ را روی آن گذاشته‌اند. مکمل پمپ باعث افزایش سطح نیتریک اسید در خون شده و خون‌رسانی به رگ‌ها را بیشتر می‌کند. اسیدهای آمینه بسیاری در مکمل پمپ وجود دارند که به عضله‌سازی کمک می‌کنند و در خشک کردن بدن نیز موثر هستند.

بتا آلانین موثر در کات کردن و خشک کردن

یکی از اسیدهای آمینه غیر ضروری در بدن بتاآلانین است. مکمل بتاآلانین به بهبود عملکرد ورزشی در بدنسازان کمک کرده و بر اساس برخی مطالعات در افزایش توده عضلانی نیز می‌تواند موثر باشد. بتاآلانین برای تولید کارنوسین در عضلات کاربرد داشته و به طور غیر مستقیم در چربی‌سوزی نیز نقش دارد. در دوره کات ورزشکاران به چربی سوزی نیاز دارند و بتاآلانین می‌تواند به این منظور موثر واقع شود.

ضرورت مصرف مولتی ویتامین در دوره کات کردن

در دوره کات کردن و خشک کردن باید کالری مصرفی خود را در رژیم غذایی کاهش دهید. بنابراین بدیهی است که احتمال کمبود مواد مغذی در بدن بیشتر می‌شود. از این رو اغلب به همه ورزشکاران توصیه می‌شود که از مولتی ویتامین بدنسازی در دوره کات استفاده کنند. این فرآورده کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی را در بدن جبران کرده و به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. وقتی سیستم ایمنی ارتقا یابد ورزشکار کمتر در معرض ابتلا به بیماری‌ها و عوامل بیماری‌زا قرار خواهد گرفت. در نتیجه تناسب اندام با موفقیت و سهولت بیشتری صورت خواهد گرفت.

 مولتی ویتامین در بدنسازی

راهکارهایی برای کات کردن بدن در بدنسازی

در کنار مصرف بهترین مکمل برای خشک کردن و کات بدن توجه به تغذیه اهمیت بسیاری دارد. موارد زیر را حتما در نظر بگیرید:

مواد غذایی غنی از فیبر استفاده کنید

به طور کلی کربوهیدرات باید در دوره خشک کردن و کات کردن کاهش یابد. اما توصیه می‌شود که از کربوهیدرات‌های غنی از فیبر که غیر نشاسته‌ای هستتند، بیشتر استفاده شود. به این منظور می‌توانید به سراغ سبزیجات بروید که حاوی مواد مغذی قابل توجهی هستند. این نوع مواد غذایی می‌توانند به مدت طولانی شما را سیر نگه دارند و سبب شوند تا کالری کمتری مورد استفاده قرار دهید.

آب زیاد بنوشید

اگر بتوانید بدن خود را همیشه هیدراته نگه دارید، به کاهش اشتها و افزایش متابولیسم یعنی سوخت و ساز چربی‌ها در بدن کمک می‌شود. نوشیدن آب انرژی بیشتری را برای بدن فراهم کرده و موجب می‌شود تا بتوانید کالری بیشتری بسوزانید. آب بدون کالری است و سبب افزایش وزن شما نخواهد شد. در حالی‌که نوشیدنی‌های دیگر مثل نوشابه‌های گازدار سبب افزایش وزن شده و کات کردن را دشوار خواهند کرد.

از غذاهای خانگی استفاده کنید

ورزشکاری که قصد کات کردن دارد، باید به طور دقیق بداند که کدام ماده غذایی برای وی مفید و کدامیک غیر مفید است. بهتر است ورزشکار خود به شخصه غذای مورد نیاز خود را تهیه کند و از قبل آن را آماده داشته باشد. اگر هیچ غذایی آماده نداشته باشید، میل شما به خوردن تنقلات و غذاهای غیر مفید مثل فست فودها بیشتر خواهد شد. پس سعی کنید حتما آشپزی را تا حدودی یاد بگیرید.

 غذاهای خانگی برای ورزشکاران

تمرینات کاردیو انجام دهید

کالری سوزی و کاهش چربی‌های بدن با تمرینات کاردیو بهتر مقدور خواهد بود. این تمرینات به شما کمک می‌کنند تا بتوانید وزن خود را در مدت زمان کمتری کاهش دهید. همچنین دیگر نیاز نخواهد بود مصرف مواد غذایی را بیش از اندازه کم کنید تا چربی وارد بدنتان نشود.

از مواد قندی بپرهیزید

کربوهیدرات‌های فرآوری شده سطوح قند را در بدن افزایش داده و سبب افزایش وزن و چاقی می‌شوند. بنابراین در دوره کات و خشک کردن که نیاز به کاهش وزن داریم، از خوردن این نوع مواد غذایی باید پرهیز شود. هرگونه قند اضافی در بدن به چربی تبدیل می‌شود و در نتیجه توده عضلانی کمتر خواهد شد. بنابراین برای اینکه کات کردن میسر شود، از مواد قندی باید پرهیز کنید تا اندوخته چربی در بدن کمتر شود و عضلات شکل بهتری پیدا کنند.

از روغن های مفید استفاده کنید

سعی کنید از روغن سرخ کردنی اصلا استفاده نکنید و برای پخت و پز نیز از روغن‌های مفید مثل روغن کنجد یا روغن زیتون بهره بگیرید. چربی‌های ترانس بسیار مضر هستند و کالری بالایی دارند. بنابراین نباید در رژیم غذایی یک ورزشکار مورد استفاده قرار گیرند.

مصرف پروتئین را افزایش دهید

بیشترین ماده غذایی که برای کات کردن به آن نیاز دارید، پروتئین است. پروتئین در گوشت قرمز و گوشت سفید به وفور یافت می‌شود. همچنین در حبوبات و تخم مرغ نیز به وفور می‌توانید این ماده را بیابید. پروتئین ساختار اصلی عضلات را تشکیل می‌دهد. اگر خواهان عضلات زیبا و حجیم هستید، به مقدار مصرف پروتئین در رژیم غذایی خود حتما باید توجه داشته باشید.

کلام آخر

در این مقاله بهترین مکمل برای خشک کردن و کات کردن بدن را به شما معرفی کردیم و راهکارهایی را شرح دادیم که به کمک آنها انجام این مراحل در بدنسازی با سهولت بیشتری صورت گیرد. در مورد خشک کردن و کات کردن هرگونه سوالی که دارید می‌توانید در انتهای این مقاله در بخش کامنت‌ها درج کنید تا کارشناسان بدنسازی در مجله داروخانه آنلاین ویتاسین در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند.

لطفا به این مقاله امتیاز بدهید

[مجموع: ۳ میانگین: ۵]

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 91 views بار دسته بندی : انواع مکمل ها تاريخ : 6 ژانویه 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.