ویتاسین مکمل بدنسازی گلوتامین چیست ؟ - ویتاسین

برای اینکه در ورزش موفق باشید، رژیم غذایی سالم و مقوی حرف اول را می‌زند. اما راهکارهایی هم وجود دارد که به واسطه آنها می‌توان مسیر اهداف ورزشی را هموارتر کرد و با سرعت بیشتری نیز به جلو پیش رفت. یکی از این راهکارها کمک گرفتن از مکمل‌های ورزشی در کنار تمرینات بدنسازی است. گلوتامین از جمله محبوب‌ترین و پرطرفدارترین مکمل‌های بدنسازی به شمار می‌آید. اما چه وقت باید به سراغ مصرف آن رفت و این مکمل برای چه افراد مناسب است؟ با ما همراه باشید تا برایتان بگوییم گلوتامین چیست ؟ و چه فوایدی پودر گلوتامین را میان ورزشکاران محبوب و خواستنی می‌کند؟

آنچه در این مقاله می خوانیم

گلوتامین چیست ؟

گلوتامین نوعی اسید آمینه است که در طیف وسیعی از عملکردهای بدن نقش داشته و در ماهیچه‌ها تولید می‌شود. در واقع فراوان‌ترین آمینو اسید موجود در بدن انسان را Glutamine می‌توان دانست. بدن ما قابلیت تولید این اسید آمینه را دارد. همچنین با خوردن بسیاری از غذاها نیز می‌توان گلوتامین را برای بدن فراهم نمود. اسیدهای آمینه بلوک‌های سازنده پروتئین‌ها هستند. بنابراین برای عضله‌سازی حتما به گلوتامین نیاز است.

گلوتامین در گروه اسیدهای آمینه نیمه ضروری (مشروط) قرار می‌گیرد. به این معنا که در بعضی موارد مثل بیماری لازم است از طریق مواد غذایی یا مکمل‌ها مصرف شود. زیرا سطح آن در بدن کاهش می‌یابد و بدن به تنهایی نمی‌تواند آن را به قدر کافی تولید نماید.

انوع گلوتامین

مانند بسیاری دیگر از اسیدهای آمینه گلوتامین نیز به دو شکل مختلف وجود دارد. یکی ال گلوتامین و دیگری دی-گلوتامین. این دو نوع تقریبا یکسان هستند اما آرایش مولکولی متفاوتی دارند. نوعی از گلوتامین که معمولا در غذاها و مکمل‌های بدنسازی یافت می‌شود، L-glutamine است و در واقع به نظر می‌رسد ال-گلوتامین بیش از دی-گلوتامین برای سلامتی بدن اهمیت دارد. دقت داشته باشید که معمولا وقتی گفته می‌شود: “گلوتامین” ، منظور همان ال-گلوتامین است که برای راحتی بیشتر L را تلفظ نمی‌کنند.

فواید گلوتامین

برای آنکه بدانید خواص گلوتامین چیست ؟ به موارد زیر دقت کنید:

  • به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند.
  • سلامت روده و دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد.
  • به ریکاوری عضلات پس از ورزش کمک می‌کند.
  • درد بدن و ماهیچه‌ها بعد از ورزش را کاهش می‌دهد.

 گلوتامین در بدنسازی

اگر رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید، مصرف گلوتامین در قالب مکمل اصلا شاید نیاز نباشد. اما در بسیاری موارد به خصوص آنهایی که به صورت حرفه‌ای ورزشی می‌کنند، ممکن است با کمبود این آمینو اسید در بدن خود مواجه شوند. در این صورت می‌توان از مکمل گلوتامین موجود در داروخانه کمک گرفت.

بهترین مواد غذایی حاوی گلوتامین

به جدول زیر دقت کنید:

نام ماده غذایی مقدار گلوتامین (گرم)
۵۰ گرم ماهی خال مخالی ۱.۹
۱۰۰ گرم کلم قرمز ۰.۳
۱ تخم مرغ بزرگ ۰.۸
۵۰ گرم بادام هندی ۲.۲
۵۰ گرم جعفری ۱.۸
۱۰۰ گرم لوبیا قرمز ۰.۶
۵۰ گرم اسپیرولینا خشک شده ۴
۱۲۸ گرم مرغ سوخاری ۵.۵

مقدار مصرف گلوتامین در روز

نوشته های مرتبط

یک رژیم غذایی معمولی در طول روز باید حاوی ۳ تا ۶ گرم گلوتامین باشد تا نیاز روزانه به این اسید آمینه برطرف شود. مطالعات روی مکمل‌های گلوتامین نشان داده است که از دوز ۵ گرم تا ۴۵ گرم را در روز می‌توان مورد استفاده قرار دهید. البته دوزهای بالا به هیچ عنوان نباید به مدت طولانی مصرف شوند. اگرچه در دوزهای بالای مصرف گلوتامین نیز عارضه جانبی خطرناکی گزارش نشده است اما برای احتیاط برای مدت طولانی نباید آن را استفاده کرد. چنانچه می‌خواهید مصرف مکمل گلوتامین را آغاز کنید، به شما پیشنهاد می‌دهیم که دوز مصرف را از ۵ گرم در روز آغاز نمایید و بعد در صورت مشورت با مربی ورزشی آن را افزایش دهید.

مواد غذایی حاوی گلوتامین

عوارض جانبی گلوتامین چیست ؟

به طور کلی تصور می‌شود که استفاده از گلوتامین در مقادیر معمول بی‌خطر است. توجه کنید که مطالعات روی اثرات مکمل گلوتامین به ویژه در دوزهای بالا برای مدت طولانی، کاملا محدود است. اگر بدون توجه به دوز پیشنهادی به مدت طولانی گلوتامین را در قالب مکمل استفاده کنید ممکن است با عوارض زیر مواجه شوید:

  • واکنش‌های آلرژیک
  • اختلالات گوارشی مثل حالت تهوع و استفراغ
  • مشکلات تنفسی و درد قفسه سینه

تاثیر مصرف گلوتامین در بدنسازی

در پاسخ به این سوال که گلوتامین چیست ؟ گفتیم که یکی از اسیدهای آمینه است که قابلیت ساخته شدن در بدن را دارد. مطالعات در مورد تاثیر گلوتامین در بدنسازی نشان داده است که مصرف این مکمل تاثیر چندانی در عضله سازی و افزایش توده عضلانی ندارد. اما این مکمل در رفع احساس خستگی پس از ورزش و همچنین تسریع ریکاوری می‌تواند بسیار موثر عمل کند. همچنین گلوتامین می‌تواند سیستم ایمنی ورزشکاران را تقویت نماید تا بدن در برابر عوامل بیماری‌زا مقاومت بیشتری از خود نشان دهد.

موارد منع مصرف گلوتامین

اطلاعات کامل و معتبری در مورد اینکه آیا مصرف گلوتامین در دوران بارداری و شیردهی بی‌خطر است یا خیر، وجود ندارد. بنابراین در این دوران فقط با مشورت پزشک باید به سمت مصرف مکمل گلوتامین رفت. برخی دیگر از افراد نیز بهتر است از گلوتامین در قالب مکمل استفاده نکنند:

  • افراد مبتلا به اختلال دوقطبی
  • اشخاص دارای بیماری‌های کبد و کلیه
  • افراد مبتلا به بعضی از انواع سرطان

همچنین در صورتی که فرد نسبت به گلوتامین حساسیت داشته باشد، باید از مصرف آن خودداری کند.

تاثیر گلوتامین در لاغری

در این زمینه هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز است اما بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف مکمل گلوتامین ممکن است بتواند در کاهش وزن افراد تاثیر مثبت داشته باشد. اثر مکمل گلوتامین روی لاغری شاید به خاصیت ضد التهابی، ثاتیر آن در کنترل ترشح انسولین یا اثر قابل توجهی که در سلامت روده و دستگاه گوارش دارد مرتبط باشد. بسیاری از ورزشکاران از این خاصیت گلوتامین در کنار تمرینات خود استفاده کرده و چربی دور شکم خود را کاهش می‌دهند.

سخن پایانی

با مطالعه این مقاله حالا دیگر می‌دانید که گلوتامین چیست ؟ مکمل گلوتامین بیش از همه مورد مصرف ورزشکاران قرار می‌گیرد زیرا در کاهش خستگی، تسریع ریکاوری عضلات و حتی افزایش چربی‌سوزی ممکن است نقش داشته باشد. این مکمل را در انواع برندهای مختلف و معتبر می‌توانید از داروخانه آنلاین ویتاسین تهیه کرده و از مشاوره بدنسازی رایگان نیز برخوردار شوید.

لطفا به این مقاله امتیاز بدهید

[مجموع: ۴ میانگین: ۴]

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 54 views بار دسته بندی : انواع مکمل ها تاريخ : 4 آگوست 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها