ویتاسین عوارض قرص جوشان منیزیم چیست ؟ - ویتاسین

برای تامین منیزیم بدن خود هم می‌توانید از مواد غذایی حاوی این ماده معدنی کمک بگیرید و هم از مکمل‌های غذایی مثل قرص منیزیم استفاده کنید. خوشبختانه منیزیم در قالب قرص جوشان نیز تولید شده و در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد. قرص جوشان منیزیم فواید بسیاری دارد. اما در کنار این فواید، مصرف بیش از اندازه آن نیز گاه می‌تواند خطرناک بوده و به هیپرمنیزیمی منجر شود. در این مقاله شما را ابتدا با منیزیم بیشتر آشنا می‌کنیم و بعد عوارض قرص جوشان منیزیم را شرح خواهیم داد.

آنچه در این مقاله می خوانیم

منیزیم چیست ؟

منیزیم یک ماده معدنی است که وجود آن برای عملکرد بسیاری از سیستم‌های بدن بخصوص عضلات و اعصاب اهمیت دارد. بیش از ۳۰۰ فرآیند بیوشیمیایی در بدن برای انجام، نیازمند منیزیم هستند. منیزیم کمک می‌کند تا فشار خون در حد نرمال، استخوان‌ها قوی و ریتم قلب نرمال باقی بماند. اگر منیزیم در رژیم غذایی به حد کافی مصرف نشود، احتمال اینکه نشانگرهای التهابی در بدن بالا برود، بیشتر خواهد شد. التهاب عامل بیماری‌هایی مثل دیابت، مشکلات قلبی و برخی از سرطان‌ها است. سطوح پایین منیزیم همچنین می‌تواند عاملی برای افزایش ریسک ابتلا به پوکی استخوان باشد. پس برای جلوگیری از پوکی استخوان، تصور نکنید که فقط نیاز به منابع کلسیم دارید.

 خرید قرص جوشان منیزیم

چه کسانی دچار کمبود منیزیم می شوند ؟

کمبود شدید منیزیم نادر است اما بیشتر در افرادی اتفاق می‌افتد که:

  • بیماری کلیوی داشته باشند.
  • مبتلا به بیماری کرون یا دیگر بیماری‌هایی باشند که بر هضم غذا تاثیر می‌گذارد.
  • مشکلات پاراتیروئید دارند.
  • برای دیابت یا سرطان داروهای خاصی مصرف می‌کنند.
  • بسیار مسن هستند.
  • الکل مصرف می‌کنند.

گرفتگی و انقباض عضلات، افسردگی، احساس ضعف و خستگی، فشار خون بالا و ضربان قلب نامنظم از مهم‌ترین علائم کمبود منیزیم در بدن هستند. برای جبران کمبود این ماده معدنی یکی از بهترین راهکارها استفاده از قرص جوشان منیزیم است که جذب سریعی در بدن دارد. فواید این قرص آنقدر زیاد است که حتی در دوره کرونا نیز بسیاری از پزشکان مصرف آن را برای بیماران تجویز می‌کردند.

فواید قرص جوشان منیزیم

عوارض قرص جوشان منیزیم

اگر در خون انسان مقدار منیزیم زیادی وجود داشته باشد، به طوری‌که سطح منیزیم از حد نرمال بالاتر رود، ممکن است فرد با عوارضی نامطلوب مواجه شود. برخی از عوارض قرص جوشان منیزیم به شرح زیر است:

اختلالات گوارشی

مزیت قرص جوشان نسبت به قرص معمولی این است که جذب سریع‌تری داشته و از آنجایی‌که به طور یکنواخت حل می‌شود، معمولا عارضه گوارشی خاصی را پدید نمی‌آورد. با این حال اگر قرص جوشان منیزیم را بیش از مقدار توصیه شده استفاده کنید، باز هم احتمال بروز عوارض گوارشی وجود دارد. این عوارض می‌توانند شامل اسهال، نفخ معده، افزایش گاز معده یا دیگر مشکلات دستگاه گوارش باشند. چنانچه در عوارض گوارشی حالت تهوع و استفراغ نیز دیده شود، بهتر است حتما مراجعه به پزشک صورت گیرد.

ضربان قلب سریع یا آهسته

چنانچه قرص جوشان منیزیم را بیش از اندازه مصرف کنید، ممکن است در ریتم ضربان قلب تغییراتی به وجود آید. این تغییرات می‌تواند شامل تند یا کند شدن باشد. در این مورد نیز حتما باید فرد به پزشک مراجعه نماید.

احساس سبکی سر یا غش کردن

نوشته های مرتبط

واضح است که پس از مصرف قرص جوشان منیزیم اگر چنین علائمی داشته باشید حتما باید به پزشک مراجعه کنید. دقت داشته باشید که چنین عوارض مثل سبکی سر یا غش کردن واقعا نادر است و احتمال وقوع کمی دارد.

 عوارض قرص جوشان منیزیم

احساس گرگرفتگی و سوزن سوزن شدن

مصرف بیش از حد منیزیم در قالب مکمل می‌تواند با علائمی مثل گرما، سوزن سوزن شدن و قرمزی زیر پوست همراه باشد. اگر چنین عوارضی را حس کردید، به پزشک مراجعه نمایید.

واکنش های آلرژیک

کهیر، مشکل در تنفس، تورم صورت، لب، دهان یا گلو از جمله علائمی هستند که در صورت حساسیت به اجزای تشکیل‌دهنده مکمل‌های حاوی منیزیم ممکن است دیده شوند که البته باز هم باید گفت که وقوع این حساسیت‌ها بسیار نادر است. فورا پس از مشاهده این علائم، فرد باید به پزشک مراجعه نماید.

بی‌حالی، ضعف عضلانی، فشار خون پایین، احتباس ادرار، مشکلات تنفسی و ایست قلبی از دیگر عوارض قرص جوشان منیزیم یا هر نوع مکمل منیزیم دیگر می‌تواند باشد.

اقدامات درمانی برای مقابله با عوارض منیزیم

شاید بپرسید که اگر با نشانه‌های عوارض قرص جوشان منیزیم مواجه شده و به پزشک مراجعه کنید، پزشک چه اقداماتی را انجام می‌دهد؟ نخستین درمان برای هیپرمنیزیمی قطع مصرف منیزیم در قالب مکمل است. سایر درمان‌ها عبارتند از:

  • مایعات داخل وریدی
  • دیورتیک‌ها (داروهای ادرار آور)
  • دیالیز

 اگر هیپرمنیزیمی شدید باشد، درمان ممکن است شامل کلسیم داخل وریدی نیز بشود.

جدول مقدار توصیه شده مصرف روزانه منیزیم

مصرف بیش از حد منیزیم و بروز عوارضی مثل عوارض قرص جوشان منیزیم در مواردی اتفاق می‌افتد که فرد بیش از مقادیر ذکر شده در این جدول از منیزیم استفاده کرده باشد.

سن مقدار توصیه شده روزانه (میلی گرم) دوران بارداری دوران شیردهی حداکثر مقدار مجاز در روز برای مردان و زنان (میلی گرم)
بدو تولد تا ۶ ماهگی ۳۰
۷ تا ۱۲ ماهگی ۷۵
۱ تا ۳ سالگی ۸۰ ۶۵
۴ تا ۸ سالگی ۱۳۰ ۱۱۰
۹ تا ۱۳ سالگی ۲۴۰ ۳۵۰
۱۴ تا ۱۸ سالگی پسران: ۴۱۰

دختران: ۳۶۰

۴۰۰ ۳۶۰  

 

 

 

۳۵۰

۱۹ تا ۳۰ سالگی مردان:۴۰۰

زنان: ۳۱۰

۳۵۰ ۳۱۰
۳۱ تا ۵۰ سالگی آقایان: ۴۲۰

خانم‌ها: ۳۲۰

۳۶۰ ۳۲۰
۵۱ سالگی به بعد مردان: ۴۲۰

بانوان: ۳۲۰

با مشاهده این جدول شاید تعجب کنید که چرا RDA یا مقدار توصیه شده مصرف روزانه منیزیم در بعضی از سنین بیشتر از حداکثر مقدار آن است. علت این است که حداکثر مقدار توصیه شده مصرف در واقع فقط در مورد مکمل‌ها و قرص‌ها گفته شده و منابع غذایی در نظر گرفته نشده است.

کلام پایانی

قرص جوشان منیزیم یکی از ایمن‌ترین و بی‌عارضه‌ترین مکمل‌هایی است که به منظور افزایش سطح منیزیم در بدن می‌توانید مورد مصرف قرار دهید. با این حال مصرف بیش از حد هر مکملی می‌تواند عوارضی را به همراه آورد. عوارض قرص جوشان منیزیم را در این مقاله برایتان شرح دادیم. این عوارض اغلب خطرناک نیستند اما اگر شدت یابند، حتما باید به پزشک مراجعه شود. قرص‌های جوشان منیزیم موجود در داروخانه‌ها اغلب یا ۲۵۰ یا ۳۰۰ میلی‌گرم هستند. برای خرید آنها در برندهای مختلف می‌توانید همین حالا وارد داروخانه آنلاین مثبت شوید.

لطفا به این مقاله امتیاز بدهید

[مجموع: ۶ میانگین: ۴.۳]

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 77 views بار دسته بندی : دانستنیهای پزشکی تاريخ : 4 آگوست 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها